ACT4kids

Wilt u dat uw kind minder piekert, leert omgaan met verschillende gevoelens (zoals, angst, stress of somberheid), leert omgaan met vervelende ervaringen in het leven of moeilijke situaties? Dan is ACT4kids iets voor uw kind!

Wat is ACT4kids?

ACT helpt om op een flexibele manier om te gaan met negatieve ervaringen die uw kind in zijn/haar leven heeft. ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. ACT is een Engels woord en het betekent DOEN. ACT4Kids is speciaal voor kinderen en jongeren. In de training leert uw kind moeilijke gedachten te accepteren en leert het om zich bewust te worden van belemmerende overtuigingen. Uw kind leert dat het beter is om moeilijke gevoelens te accepteren, dan ertegen te vechten. Hierdoor wordt hij/zij veerkrachtiger en kan hij/zij makkelijker met moeilijke dingen omgaan.

De naam ACT is gekozen door gebruik te maken van de eerste letters, die corresponderen met een aspect uit de training:

  • Acceptatie: Het leven bestaat uit leuke dingen en vervelende dingen. Dit hoort allemaal bij het leven. Soms best lastig, net als al die gevoelens en gedachten die daarbij horen.

  • Commitment: Ben je bereid om actief aan de slag te gaan met jezelf? Kinderen en jongeren kunnen zelf niet altijd de situatie veranderen, zoals bijv. bij een scheiding, een zieke ouder of een chronische ziekte. Wel hoe jij daarmee omgaat.

  • Therapie: Act is veel meer dan therapie. ACT is een manier van leven. Als je dit nu leert heb je hier je hele leven plezier van.

ACT4kids vaardigheden

De verschillende figuren kennen hun eigen vaardigheden die danwel versterkt, danwel aangeleerd kunnen worden middels ACT4kids.

Boom-vaardigheden

  • je zintuigen ontwikkelen

  • met aandacht naar de buitenwereld kijken

  • je aandacht kunnen verschuiven

  • je concentratievermogen vergroten

Uil-vaardigheden

  • je emoties herkennen en kunnen benoemen

  • met aandacht naar je binnenwereld kijken

  • je aandacht kunnen verschuiven

Hart-vaardigheden

  • ontdekken wie en wat je belangrijk vindt: dat wat jouw leven leuk maakt

Ik-vaardigheden

  • helikopterview innemen, overzicht krijgen

  • reflecteren

  • ander perspectief innemen

  • lange termijn visie ontwikkelen

  • afwegingen maken op basis van helikopterview

  • beslissingen nemen

Kat-vaardigheden

  • ondanks hindernissen tóch dat doen wat jij belangrijk en leuk vindt

  • uitdagingen aangaan en blijven aangaan ondanks tegenslag

  • goed voor jezelf en anderen zorgen

  • een open en vergevingsgezinde houding aannemen

Olifant-vaardigheden

  • vervelende gevoelens en gedachten kunnen dragen (accepteren)

  • gevoelens en gedachten minder serieus nemen

  • gevoelens en gedachten van een afstand kunnen bekijken


Bron: Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren, Samsen/de Heus (2017)