Tafelmethode met stoplichtkaartjes

De 1x, 10x, 5x structuur als kapstok van de tafels is de basis in de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. Middels de metafoor van een stoplicht leren kinderen vanuit de 1x, 10x en 5x structuur (de groene kaartjes), het één of twee groepje(s), meer of minder- principe (oranje en rode kaartjes). Naast het noemen van de tafels - de auditieve input - is er ook aandacht voor het zichtbaar maken van de tafels - de visuele input - en het ervaren - de kinesthetische input. Door deze methode verkrijgen leerlingen inzicht. Je zou kunnen zeggen dat ze een rekendenker worden, waarbij een aantal denksturende vragen centraal staan. In deze methode is er naast inzicht ook aandacht voor automatiseren én memoriseren.

Automatiseren is een proces van opeenvolgende handelingen en memoriseren is het direct weten of benoemen. In tafeltaal is de som 5x4 geautomatiseerd als de leerling denkt "dat is de helft van 10x4, dus 20" en gememoriseerd als '20' direct uit het geheugen kan worden opgeroepen. Door het automatiseren van de denkstappen die achter de gekleurde kaartjes schuilgaan, wordt uiteindelijk toegewerkt naar memorisatie. Oefening en herhaling is daarbij heel erg belangrijk.

Meer informatie is te vinden op: https:www.stoplichtkaartjes.nl