Zelf plannen

Zelf Plannen is een cognitieve gedragstherapie voor jongeren met ADHD en executieve functieproblemen, gericht op het leren plannen en organiseren van hun school- en huiswerk. De training is door Nederlands Jeugdinstituut erkend als effectief volgens goede aanwijzingen.

Zelf Plannen is een individuele behandeling die bestaat uit 9 sessies voor de jongere, 3 voor de ouders en een boostersessie. Iedere sessie heeft een vaste opbouw en iedere sessie wordt een nieuwe strategie geoefend om het huiswerk mee te plannen. Deze strategieën worden als experiment opgegeven voor de komende week, zodat de jongere ermee kan oefenen en kan kijken of het een strategie is die in zijn/haar leven past. Om voortijdige uitval van behandeling tegen te gaan en daadwerkelijk gedragsverandering bij de jongere te bereiken, heeft Zelf Plannen een basis in de motiverende gespreksvoering om de motivatie voor verandering te verhogen.

Doelgroep

Zelf Plannen is gericht op jongeren met ADHD en executieve functieproblemen, die op het voortgezet onderwijs zitten en door deze executieve functieproblemen problemen ervaren in de klas of met het maken van huiswerk en andere taken (binnen het basisonderwijs is Zelf Plannen minder geschikt omdat daar vaak nog geen huiswerk wordt gegeven).

Doel

Het doel van Zelf Plannen is dat de problemen in de executieve functies van jongeren met ADHD zodanig verminderen dat zij geen beperking meer vormen op de middelbare school.

Bron: https://www.nji.nl/interventies/zelf-plannen